Fa més de cinc anys que
les Plataformes d’Afectats per la Hipoteca de Catalunya reclamem
mesures d’intervenció sobre el habitatge buits, donada la situació
d'emergència habitacional que es viu a Catalunya i tot l'Estat.
Per això considerem un pas endavant que el Govern Català s’hagi
decidit a actuar en el sentit del que ja és un veritable clam
popular. Tot i això, després de gairebé sis anys de ciris
econòmica, més de 50.000 execucions hipotecàries a l’Estat
(entre les que Catalunya encapçala tots els rànquings amb 45
execucions hipotecàries diàries durant el 2013) i la manca de
recursos públics per afrontar una situació de veritable emergència
habitacional (l’habitatge social suposa un 2% del parc a tot
l’Estat, mentre que a 2011 la quantitat d’habitatge buit es
xifrava en un 13,7%), el Govern actua tard i de manera molt tímida.
El passat 2 de maig el
Govern de la Generalitat va treure a informació pública
l’avantprojecte de llei de l’impost sobre els habitatges buits:
Aquest grava els habitatges d’empreses que portin més de dos anys
buits sense causa justificada, a través d’una quota progressiva de
500€, 825€ i 1.650€ en funció del nombre d’immobles que
s’acumulin. Així mateix, crea un registre de pisos buits durant
més de dos anys. Cinc mesos després de que la PAH posés en marxa
la campanya “moció PAH” per recuperar habitatge buit en mans de
les entitats financeres, una moció aprovada ja en més de 100
ajuntaments catalans.
Per això no podem deixar
de denunciar que l'impost sobre habitatges buits proposat pel govern,
d’una banda, per rellevants que pugin sembla pel ciutadà, les
quantitats previstes són irrisòries pels grans tenedors d’habitatge
desocupat (les entitats bancàries i les seves immobiliàries) el que
posa en dubte la seva efectiva capacitat de mobilitzar el parc en
desús. De l’altre el requisit dels dos anys de desocupació
endarrereix molt el moment d’intervenció de l’administració
sobre els pisos buits i deixa fora un dels grans propietaris de pisos
buits: la SAREB, o el anomenat banc dolent, creada a finals de 2012.
A través d’aquest projecte legislatiu la Generalitat podia avançar
el moment d’intervenció sobre els pisos buits, però decideix no
fer-ho i fixa el fet impositiu en el mateix moment en el que pot
iniciar-se l’aplicació de la moció de la PAH,
( http://afectadosporlahipoteca.com/2014/01/20/mociones-ayuntamientos/ ). La moció de la PAH preveu la possibilitat de requerir l’ocupació del habitatge, la d’imposar-li fins a tres multes coercitives i, si es persisteix en la conducta, sancionar-la amb fins a 900.000 euros.
( http://afectadosporlahipoteca.com/2014/01/20/mociones-ayuntamientos/ ). La moció de la PAH preveu la possibilitat de requerir l’ocupació del habitatge, la d’imposar-li fins a tres multes coercitives i, si es persisteix en la conducta, sancionar-la amb fins a 900.000 euros.
Així doncs, lluny
d’adoptar una actitud ferma, recolzant els municipis que ja estan
aplicant aquests procediments o aplicar-los per si mateixa, la
Generalitat s’ha decidit per regular un tribut que li permeti
actuar de manera més simbòlica que real sobre el parc en desús.
Per això, des de la PAH instem a la Generalitat a que emprengui
mesures més contundents a l'alçada de les circumstàncies, com ja
està fent la ciutadania.
No hay comentarios:
Publicar un comentario